Leta i den här bloggen

onsdag 19 oktober 2016

Hantera 3 vanliga invändningar vid mötesbokning - Del 3

Invändning #2 vid kalla samtal: "tajmingen är fel"



Prospect"det är fel timing."

Du: "Menar du att det är fel tajming att prata, eller är det helt enkelt oprioriterat att förbättra er försäljning just nu?”

Prospect: "ingendera"

Du: "Okej, jag förstår inte riktigt? Ibland när jag får det här svaret beror det på att företaget inte är ute efter att öka intäkterna av en eller annan anledning. Är det det du menar?"

Prospect"Nej, vill vi öka intäkterna, men vi är mitt uppe i en fusion och det kräver all vår uppmärksamhet just nu"

Du: "Du menar sammanslagningen av de två säljstyrkorna från Företag X och Företag Y? Jag såg det på er webbplats. Det är ett av skälen till att jag ringer. Har det varit en utmaning?"

Prospect: "Ja, har det, och vi har häcken full med att implementera de förändringar vi identifierat"

Du: "Jag gissar att en säljkår fortfarande säljer sin gamla produktportfölj och att en säljkår säljer er nya produktportfölj? Och kanske det finns andra frågor som distraherar säljstyrkorna och gör att de fokuserar mindre på försäljning, och mer på, ja, interna vändningar.

Prospect: "Det och mer."

Du: "Jag förstår, vi fokuserar mycket av vårt arbete på att integrera säljkårer vid fussioner. Återigen, det är därför jag ringer. Det är inte ovanligt att två säljkårer, vid fussioner, blandar sig ungefär lika väl som om du skulle blanda mjölk med Pepsi. Åtminstone till en början. Men vi har kunnat vända liknande fall tidigare och jag är övertygad om att det hade varit intressant för dig att höra mer om? (PAUSE)

Prospect: "Okej, det är fortfarande inte en bra tid, men senare i veckan kan funka."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar